מסחר מקומי מול רשתות שיווק

מדד ערך גלובס
27 יוני, 2012

הרשויות המקומיות מנצלות את הכיסים העמוקים של רשתות השיווק

ברשויות מקומיות מסוימות ברחבי הארץ זיהו את רשתות השיווק או בתי כלבו כבעלי כיסים עמוקים, והן גובות מהם ארנונה בשיעור גבוה בהשוואה לחנויות של מסחר מקומי – גם אם מדובר בשטח זהה. בדיקה שערכנו בכמה רשויות מראה את המגמה הזו בצורה ברורה.
גבייה זו, אגב, מעוגנת בצו הארנונה של אותה רשות מקומית, ובכל זאת היא מעוררת שאלות ביחס לחוקיות של הסיווג והתעריף. הרשויות מצדן פוטרות את העניין באמצעות הסכמי פשרה.

לצורך בניית הנתונים המוצגים בטבלה הנחנו שטח של 500 מ"ר בחנות הקשורה ברשת שיווק, ובחנות פרטית-מקומית. מהנתונים עולה כי בטבריה וברעננה הארנונה שמשלמות רשתות שיווק גבוהה בעשרות אחוזים בהשוואה לחנות מקומית.

החל מ-2011 הפך את חיוב הגבוה לרשתות שיווק וכלבו חוקי, לאחר שניתן אישור של שרי הפנים והאוצר למהלך.

אולם הגדילו לעשות מגדל העמק, קריית שמונה וכרמיאל, שבהן הארנונה לרשתות שיווק גבוהה במאות אחוזים בהשוואה לחנויות "מקומיות". במגדל העמק, הגובה מרשתות שיווק ובתי כלבו ארנונה הגבוהה פי חמישה בהשוואה למסחר מקומי. הארנונה הנגבית מגופים אלו במגדל העמק גבוהה אפילו מזו הנגבית מתל אביב.

?כמה סניפים שווים רשת 

השאלה כיצד מחליטים אם חנות מסוימת היא חלק מרשת שיווק נותרה פתוחה, כלומר אינה מוגדרת בצו הארנונה. לעתים, קיומן של שתי חנויות נוספות ברחבי הארץ גורמת להגדרת חנות שלישית כקשורה לרשת שיווק, ומשכך תעריף הארנונה שלה גבוה יותר.

תל אביב גובה ארנונה גבוהה מחנויות באשר הן, בלי קשר להיותה של החנות חלק מרשת שיווק, או לשטח שתופסת החנות האמורה.
חשוב לציין שבכל הרשויות שבדקנו, הארנונה למטר רבוע בחנויות בהיקף של 500 מ"ר גבוה מאלו המחזיקות ב- 100 מ"ר, למעט קריית ביאליק שבה המחיר למ"ר בחנות בשטח של 500 מ"ר נמוך ב-33% מהמחיר למ"ר בחנות בשטח של 100 מ"ר.

מכל האמור לעיל עולה פעם נוספת שעלות הארנונה השנתית למ"ר היא נקודתית ומושפעת מהמיקום הספציפי של העסק, ועל הרוכש או השוכר לבדוק היטב את גובה הארנונה שיהיה שיהיה עליו לשלם. לא כדאי למהר ולהסיק מסקנות לפי גובה התשלום ברשות מקומית מסוימת, מה יהיה גובהו ברשות אחרת

נאור אליהו, מנכ"ל ערך מיסוי עירוני וניהול נדל"ן
https://www.erech.co.il/sites/default/files/pdf/marketcolbo.pdf