אולמות אירועים

מדד ערך גלובס
11 פברואר, 2013

מה מייקר לכם את החתונה והבר מצווה

אין קשר בין הרמה החברתית-כלכלית של העיר לבין גובה הארנונה שמשלמים אולמות שמחות

בעיצומו של החורף, תקופה שבה האירועים והשמחות נערכים במקומות סגורים, יצאנו לבדוק את עלויות הארנונה של אולמות לעריכת אירועים ושמחות.
עלויות ההפעלה של אולמות עשויות להיות שונות באופן קיצוני, ובעיקר עלות הארנונה השנתית.בירושלים, עלות הפעלת אולם אירועים במונחי ארנונה גבוהה כמעט פי ארבעה בהשוואה לאולמות בבאר טוביה.
הנחת העבודה בהשוואה שערכנו היא אולם אירועים באזור היקר של העיר במונחי ארנונה, והאולם הוא בשטח ברוטו של 2000 מ"ר.
רמת גן גובה לכאורה ארנונה גבוהה יותר, אולם בפועל אולמות רבים נמצאים באזור הבורסה ברמת גן, ואזור זה מוגדר כאזור ב' ומשכך הארנונה על אולמות באזור זה נמוכה יותר בהשוואה לירושלים. גם בבאר שבע, הממוקמת במקום ה-6 בטבלה שלנו, מחולקת לאזורים, ורוב אולמות השמחות ממוקמים באזור התעשייה ולכן הארנונה שהם משלמים נמוכה יותר ממה שמופיע בטבלה.

הרבה שמחות בבני ברק
מהטבלה ניתן לראות שאין הלימה בין האשכול החברתי-כלכלי של הרשות המקומית לבין גובה הארנונה על אולמות האירועים באותה רשות, אף שניתן לצפות שברוב המקרים תושבי אותה רשות מקומית עורכים את האירועים והשמחות שלהם ברשות המקומית שבה הם חיים.
דוגמה לכך היא בני ברק, המוגדרת ברמה החברתית-כלכלית במקום נמוך מאד, רמה 2, אולם הארנונה שמשלמים אולמות גבוהה פי 3 מאשר אשקלון ובאר טוביה. בני ברק היא ללא ספק עיר שצורכת חתונות בר מצוות ושאר שמחות בתדירות גבוהה יותר בהשוואה לרשויות אחרות, והאוכלוסייה בה אינה בעלת הכנסות גבוהות.ככל הנראה, אלו שעורכים בה את האירועים שלהם הם תושבי בני ברק. עלות הארנונה להפעלת האולמות גבוהה מאוד וככל הנראה עלות זו "מגולגלת" לעורכי האירועים.
בימים אלו הוגשה נגד עיריית ירושלים עתירה על כך שלא קבעה בצו הארנונה תעריף נמוך יותר לאולמות אירועים. בעניין זה חשוב לציין שקיימת "אפליה" לכאורה לטובת בתי מלון המקיימים פעילות מתחרה-מקבילה לאולמות האירועים ותעריף הארנונה שלהם, גם על האולמות הללו, נמוך באופן משמעותי ביותר.

נאור אליהו, מנכ"ל ערך מיסוי עירוני וניהול נדל"ן
https://www.erech.co.il/sites/default/files/pdf/olamot.pdf