קניונים

מדד ערך גלובס
27 מאי, 2012

ארנונה של זהב

עיריית ירושלים גובה את התעריפים הגבוהים בארץ לעסקים, מסחר ומגורים – למרות שהעיר מדורגת נמוך בסולם הסוציו אקונומי בין הישובים בישראל.למרות שירושלים ממוקמת באשכול 4 בסולם הסוציו אקונומי של למ"ס (ששלביו מ-1 עד 10) המדרג יכולות כלכליות של עיר, הארנונה בה יקרה ביותר.
סה"כ הארנונה השנתית המהווה את המרכיב המרכזי בהכנסות הרשויות המקומיות בישראל מגיע ל-20 מיליארד שקלים, מתוכם 43% מארנונה למגורים, והיתרה מעסקים מסחריים, משרדים, ארגונים ומוסדות ציבור. בירושלים לבדה, הארנונה השנתית מדי שנה מסתכמת בשני מיליארד שקל, ומתוכם קרוב למחצית ממגורים.
האוכלוסייה בירושלים היא 10% מתושבי ישראל בקירוב, ומכאן שההכנסות העירוניות מארנונה היא בשיעור התואם את גודלה. יחד עם זאת תעריף הארנונה למגורים בבירה מהגבוהים בארץ: באזורי מגורים זולים, ירושלים היא היקרה בממוצע – 40 שקלים למ"ר לשנה בממוצע, ובאזורים היקרים היא נושקת ל-67 שקל למ"ר, כמעט רק חיפה יקרה ממנה בקטגוריה זו. אפשר שהתעריפים הגבוהים למגורים נובעים מכך היקף ההנחות של העירייה רחב יותר, בגלל הרכב האוכלוסייה המיוחד שלה.
בהשוואה לרשויות אחרות, ירושלים גובה ארנונה שנתית נמוכה יחסית מישיבות, מאוניברסיטאות ומכללות הנמצאות בבעלות מלכ"רים. עיריית ירושלים, גובה פחות מאולפני שידור, בהשוואה לממוצע הארצי, בעוד שממערכות עיתונים היא גובה יותר מהממוצע הארצי. גם בעסקים, למשל במספרות ואולמות באולינג, יש פערים בשיעור עשרות אחוזים בין ירושלים לשאר הרשויות המקומיות. ירושלים גובה את הארנונה הגבוהה ביותר מעסקים אלו מבין הרשויות שנבדקו, כך גם ממאפיות של מצות – שלכאורה אוכלוסייתה אמורה לצרוך באופן יותר שכיח.
המפתיע אגב בנוגע לממצא האחרון הוא שעיריית בני ברק גובה ארנונה אף גבוהה מזו

נאור אליהו, מנכ"ל ערך מיסוי עירוני וניהול נדל"ן
https://www.erech.co.il/sites/default/files/pdf/jerusalem.pdf